Unovčite bone za knjige, učbenike in delovne zvezke v trgovinah Mladinske knjige

Unovčite bone za knjige, učbenike in delovne zvezke v trgovinah Mladinske knjige

Kako sta povezani nespečnost in depresija

Dobra novica je, da z zdravljenjem ene omilimo simptome obeh.

Po nekaj mesecih pandemije je 57-letni Héctor González prišel v psihološki center Álava Reyes v Madridu. Zaradi vseprisotnega strahu in negotovosti je trpel za nespečnostjo.

Kakor pripoveduje direktorica centra María Jesús Álava Reyes, je vodstveni delavec zvečer zlahka zaspal, čez dve do tri ure pa so ga zbudile zaskrbljene misli. Dolgo se je obračal in premetaval, potem pa končno zadremal. Ob jutrih se je prebujal dve uri prej kot po navadi, s polno glavo negativnih misli. Sčasoma je pomanjkanje spanca začelo vplivati na njegovo razpoloženje in zmožnost za delo. 

“Nespečnost je izzvala ogromno tesnobe in ta je pripeljala do občutkov nemoči, naveličanosti in utrujenosti, ti pa do depresije,” pravi Álava Reyes o Gonzálezu.

Thomas Müller-Rörich, ki živi v okolici nemškega Stuttgarta, je padel v depresijo med potovanjem po Sardiniji z družino leta 1992, ko je bil star 38 let. Thomas je opazil, da je nerazložljivo nesrečen, razdražljiv in napet. Nadiral je otroke, če so med igro vreščali, in zaradi malenkosti načenjal prepire z ženo.

Tudi po vrnitvi domov se njegovo razpoloženje ni popravilo; izgubil je tek, ni se mogel osredotočiti na delo v podjetju za električni inženiring, ki ga je vodil. Čez dve leti so mu tudi uradno postavili diagnozo depresija. Kmalu zatem ga je začela mučiti nespečnost; zbujal se je ob štirih zjutraj s tesnobnimi občutki, ki mu niso dali zaspati, zaradi česar je podnevi še teže delal.
“Zaradi kombinacije depresije in nespečnosti je bilo vse še huje,” se spominja danes 67-letni Thomas. “Počutil sem se praznega in otopelega in zdelo se mi je, da sem v življenju vse naredil narobe.”

Čedalje več dokazov je, da sta nespečnost in depresija povezani. Pogosto navajana metaanaliza iz leta 2011, ki so jo opravili raziskovalci iz Freiburga v Nemčiji, je pokazala, da nespečnost podvoji tveganje za razvoj depresije v primerjavi s tistimi, ki nimajo težav s spanjem. Leta 2020 je nadaljnja raziskava pokazala, da je povezava dvosmerna in da zgodnje zdravljenje nespečnosti lahko pomaga preprečiti depresijo, čeprav je področje treba še podrobneje preučiti. 

Toda nespečnost in depresija prizadeneta številne ljudi po vsej Evropi. Od šest do deset odstotkov odraslih Evropejcev muči kronična nespečnost, najpogostejša motnja spanca. Okoli štiri odstotke odraslih se spopada z depresijo, ki je druga najbolj razširjena zdravstvena težava v Evropi. Nekaj ljudi, med njimi tudi Thomas in Héctor, pa se spopada z obema hkrati. 

“Motnje spanja in depresija se pogosto pojavljajo v paru,” pravi psihoterapevt in strokovnjak za spanje dr. Hans-Günter Weess, vodja interdisciplinarnega centra za spanje Pfalzklinikum v Klingenmünstru v Nemčiji. “Do 80 odstotkov depresij spremljajo motnje spanja. Lahko bi rekli, da sta depresija in nespečnost sestri.” 

Približno polovica ljudi z nespečnostjo poroča o simptomih depresije. “Pri njih je tveganje za razvoj depresije trikrat večje v primerjavi z ljudmi, ki nimajo motenj spanja,” pristavi dr. Weess. 

Obe bolezni negativno vplivata na zdravje: ljudje s kronično nespečnostjo imajo šibkejši imunski sistem in pogosteje zbolevajo, bolj so nagnjeni k povišanemu krvnemu tlaku, sladkorni bolezni in boleznim srca. Ljudje s kronično depresijo imajo pogosteje težave s stresom, kroničnimi bolečinami ali preveliko telesno težo, nagnjeni so tudi k zlorabi prepovedanih drog in alkohola.
Bolniki včasih ne vedo, kaj se je pojavilo prej, nespečnost ali depresija, kar pa ne vpliva na uspešnost zdravljenja. Raziskave kažejo, da lahko z zdravljenjem ene bolezni omilimo simptome obeh.

“Ne gre toliko za vprašanje jajca in kokoši oziroma, kaj je bilo prej, depresija ali nespečnost,” pravi dr. Dan Chisholm, vodja programa za duševno zdravje v evropskem uradu SZO v Københavnu. “Stvari, ki pomagajo pri eni bolezni, pomagajo tudi pri drugi.

Zakaj nespečnost poveča tveganje za depresijo

Ljudje z nespečnostjo imajo težave z umirjanjem misli, ko ležejo k nočnemu počitku.

“Ponoči se zelo pogosto zbujajo,” pravi Dieter Riemann, vodja oddelka za klinično psihofiziologijo v univerzitetni bolnišnici Freiburg in ustanovitelj Evropske mreže za nespečnost. Riemann je bil tudi soavtor prej omenjenih študij (2011 in 2020). “Če dobro spite, celotni možgani in vsi pomembni možganski centri preklopijo v način spanja. Domnevamo, da pri nespečnosti nekateri deli možganov ne spijo enako globoko.” 

Če se zaradi tega ves čas prebujate, to vpliva na razpoloženje. “V budnem stanju ste bolj razdražljivi, izčrpani, morda si manj želite družabnih stikov,” pravi dr. Chisholm. 

Če se zalotite, da vso noč pogledujete na uro v strahu, da boste naslednji dan prava živčna razvalina, se počutite nemočne, kot da si ne morete z ničimer pomagati. “Ljudje hočemo imeti vse pod nadzorom, toda svojega spanja ne moremo nadzorovati; spanje ni odvisno od naše volje,” pravi Riemann. “Kronična nespečnost prinaša občutke nemoči in nebogljenosti. In ti občutki so zelo značilni za depresijo.” 
 

Zakaj depresija poveča tveganje za nespečnost

Klasičen simptom depresije so spremenjene spalne navade. Mnogo ljudi z depresijo se srečuje tudi z nespečnostjo. 
“Depresijo pogosto diagnosticiramo na podlagi zbira simptomov, ki vključujejo nespečnost, razdražljivost, občutke žalosti, osamljenosti itd.,” pravi dr. Chisholm. “V tem smislu je jasna povezava med depresijo in enim od njenih temeljnih simptomov.” 
Včasih travmatične življenjske okoliščine izzovejo tako močan odziv, da se posamezniki spopadajo tako z depresijo kot z nespečnostjo.

“Nekdo je morda v stiski ali stresu, kar povzroča simptome depresije in nespečnosti,” pravi dr. Alexander Sweetman, raziskovalec, ki preučuje nespečnost na Univerzi Flinders v Adelaidi v Avstraliji.

“Pandemija je pripeljala do naraščanja težav z duševnim zdravjem, med njimi tudi depresije in nespečnosti,” dodaja Riemann. “To je povezano s strahom, da bi se okužili, zaprtjem javnega življenja, družbenimi in gospodarskimi posledicami. Ljudje so delali od doma, zato se je struktura njihovega življenja spremenila.” 

Starejši odrasli: Je to depresija?
Starejšim odraslim je morda teže prepoznati, da so depresivni. Mnogo ljudi enači depresijo s konstantnim občutkom žalosti, toda nekateri starejši odrasli nimajo te izkušnje. Namesto tega se počutijo utrujene, razdražljive ali nemirnejše kot običajno. Lahko imajo tudi težave pri sprejemanju odločitev ali pa izgubijo motivacijo za vsakdanje dejavnosti. Morda imajo tudi težave z razmišljanjem in zbranostjo. K sreči je mogoče simptome ublažiti s terapijo ali zdravili. 

Obe bolezni je mogoče zdraviti

Že spopadanje z eno od težav, nespečnostjo ali depresijo, človeka lahko izžame; če pa imate obe težavi, se vam izziv morda zdi prevelik in neobvladljiv. Kljub temu si lahko pomagate na veliko načinov. Če je le mogoče, poiščite ustrezno terapijo za obe bolezni. 

“Če imate hudo depresijo skupaj z nespečnostjo, ne smete zanemariti nespečnosti,” svetuje Riemann. “Veliko zdravnikov vam bo dalo uspavalne tablete za kakšen teden ali dva, potem pa se ne bo več ukvarjalo z nespečnostjo. Dobro je spremljati obe težavi.” 

Terapija za eno težavo včasih omili simptome obeh, a ni vedno tako. Zato zdravniki priporočajo hkratno zdravljenje obeh bolezni ‒ če ugotovite, da imate obe. Če ne uvidite, da imate težave z obema, bo zdravljenje ene vseeno pomagalo pri obeh.

Strokovnjaki priporočajo naslednje oblike zdravljenja:

  • Zgodnje odkrivanje nespečnosti.
    Leta 2011 je nemška študija ugotovila, da je nespečnost morda zgodnji znak depresije in da je pri ljudeh s kronično nespečnostjo kar dvakrat večje tveganje za razvoj depresije. “Obstajajo dokazi, da zgodnje odkrivanje in zdravljenje simptomov nespečnosti lahko omili simptome depresije in prepreči njihovo poslabšanje,” zatrjuje dr. Sweetman.
  • Spremembe življenjskega sloga.
    Že majhne spremembe lahko zmanjšajo nevarnost razvoja depresije in vas zaščitijo pred nespečnostjo.
    “Ni treba, da se takoj naročite na pregled k specialistu; če dobite napotnico, seveda pojdite na pregled, toda zase lahko storite še marsikaj drugega,” pravi dr. Chisholm. “Telesna aktivnost je zelo pomembna za dobro spanje in varuje pred depresijo, enako kot zdrave prehranjevalne navade in izogibanje alkoholu. Bodite aktivni in počnite stvari, ki vas zanimajo in v njih uživate.” 
    O spopadanju z nespečnostjo ali depresivnimi razpoloženji se pogovorite s prijateljem, ki mu zaupate. “To lahko deluje terapevtsko,” pravi dr. Chisholm. “Če vam ti ukrepi ne pomagajo, potem se po pomoč obrnite na zdravnika, psihologa ali psihoterapevta.” 
  • Omejite uživanje uspaval.
    Uspavala jemljite le krajši čas, če sploh, saj lahko postanete odvisni od njih. Poleg tega tablete ne morejo odpraviti osnovnih vzrokov nespečnosti. “Kratkoročno pomaga tudi hipnoza,” pravi Riemann, čeprav na dolgi rok ni učinkovita. “Pomaga samo, dokler hodite na seanse.” 
  • Pri nespečnosti lahko pomaga tudi kognitivno-vedenjska terapija (KVT).
    Tehnike za “učinkovitejše” spanje pomagajo tako pri nespečnosti kot pri depresiji. Evropsko združenje za raziskave spanje odraslim s kronično nespečnostjo priporoča KVT. 
    “Študije kažejo, da KVT omili simptome nespečnosti, pomaga pa tudi bolnikom z depresijo,” pravi dr. Weess, član odbora nemškega združenja za spanje. “Posamezne tehnike, kot so ustavljanje misli, telesno in duševno sproščanje, pozitivno vplivajo na obe motnji.” 
    Terapevti, ki izvajajo KVT, vam bodo morda svetovali, da se odpoveste dremanju, da oblikujete spalno rutino, da se odpoveste gledanju na uro, ko ste v postelji, da posteljo uporabljate le za spanje in seks, da vstanete iz postelje in berete ali počnete kaj sproščujočega, kadar ne morete spati, in da vsako jutro vstajate ob isti uri.
    Potem ko je Héctor iz Madrida poiskal pomoč za nespečnost in depresijo, mu je terapevt svetoval, naj se zvečer, namesto da gleda televizijo, raje oprha in potem bere. Priporočil mu je tudi, da ponoči, če ne more zaspati več kot petnajst minut, vstane, gre v drug prostor in bere. Začel je jemati tudi zdravila proti tesnobi (anksiolitike). 
    “Takoj ko se mu je uspelo pošteno naspati, je opazil, da ni več tako tesnoben in čez nekaj tednov je depresija izzvenela,” pravi Álava Reyes. “Bilo mu je jasno, da si bo opomogel le, če bo premagal nespečnost.” 
  • Razmislite o terapiji in antidepresivih.
    Kadar se depresija pojavi v paru z nespečnostjo, terapija s pogovorom in antidepresivi pomagajo pri obeh. 
    “Antidepresivi s pomirjevalnim učinkom, ki se jemljejo zvečer, dokazano delujejo pri zdravljenju depresije z nespečnostjo,” pravi dr. Weess. 
    Nimajo pa vsi antidepresivi enakega učinka na nespečnost. Najpogosteje predpisovani antidepresivi, selektivni zaviralci ponovnega privzema serotonina, pri nekaterih povzročijo težave s spanjem.
    “Nekateri celo izzovejo nespečnost, in to kar pri 20 do 30 odstotkih pacientov,” opozarja Riemann. “Teh zdravil ne bi smeli jemati zvečer. Jemljemo jih zjutraj, da nimajo tolikšnega učinka na spanje.” 

Thomasu so pri zdravljenju depresije in nespečnosti pomagali psihoanaliza, antidepresivi in uspavalne tablete. Nespečnost in depresija sta se ponovno pojavili čez nekaj let, a ju je uspešno premagal s pomočjo zdravnikov in zdravil. S terapijo je bil tako zadovoljen, da je leta 2009 soustanovil nemško zvezo za depresijo, da bi več ljudi vedelo, da je pomoč na voljo.

“Vesel sem bil, ko sem ugotovil, da sta depresija in nespečnost ozdravljivi,” pravi Thomas. “Znova sem postal stari Thomas, lahko sem bil ljubeč do družine in užival sem v delu.” 

Če se soočate z nespečnostjo in depresijo, ne morete spati in ne obvladujete več svojih čustev, ni pomembno, katera težava se je razvila najprej; po pomoč se obrnite na osebnega zdravnika in ne pozabite, da si lahko pomagate tudi sami.

“Stvari se lahko ‒ in tudi se ‒ izboljšajo,” pravi dr. Chisholm.

 

Članek je bil objavljen v reviji Reader's Digest

Reader's Digest je najbolj brana revija v Evropi in se ponaša s 100-letno tradicijo. Svoje bralce vsak mesec razveseli z raznolikimi članki z vsega sveta in navdihujočimi zgodbami, ki predstavljajo pozitivno plat življenja. Več o reviji > 

Reader's Digest, oktober 2021
Reader's Digest Slovenija

Izkoristite 15% popust in številne dodatne ugodnosti ob naročilu revije!

Menu